Avsløringen av Clayton Jennings

6. januar, 2017 av

Det er beklagelig og sørgelig å publisere følgende artikkel men jeg tror det er riktig. Send meg gjerne en melding hvis du mener det er galt av meg.

Avsløringen av Clayton Jennings

Jeg var en av dem som var begeistret for Clayton Jennings. Han sa det mange andre populære forkynnere ikke sier da han forkynte klart om synd, dom og frelse gjennom Jesus alene.

Selv om jeg ble litt skeptisk da jeg så hvor fokusert han var på seg selv og alle bildene av ham i singlet og annet som fremhevet hans veltrente kropp lot jeg ikke det slukke min entusiasme.

Frykten for å legge til en lov som Skriften ikke selv gir og for å være for kritisk gjorde at jeg tenkte: «Ikke helt bra, men la gå for evangeliet blir forkynt». Så jeg gledet meg over hans klare budskap og uredde forkynnelse og delte flere av hans videoer på min facebook.

Så kom den tragiske nyheten om hans dobbeltliv for dagen. Samtidig som han holdt taler om å leve åpent og ærlig, samtidig som han la ut videoer der han fremstilte seg som en ydmyk forkynner så levde han i synd. Det mest rystende jeg har hørt er at han over en lengre periode overbeviste en kvinnelig fan om at han elsket henne og at de skulle gifte seg og så skjenket han henne full og hadde sex med henne for så å få henne til å ta angrepillen og deretter bare dumpe henne.

Etter denne episoden laget han denne flotte videoen. Da jeg først så den likte jeg den tilsynelatende ærligheten om den kampen som han hadde og som alle kristne har på forskjellige måter. Etter jeg fikk høre bakgrunnen til videoen så var jeg ikke så imponert.

Hva nå?

Etter flere lignende episoder der Jennings presset kvinner til seksuell synd har han blitt tatt ut av tjenesten og hans pastorer har prøvd å lede ham på omvendelsens vei. I stedet for å lytte til sine pastorer skiftet Jennings menighet. 

Jennings skulle også jobbe seg tilbake med hjelp av sin mentor Tony Nolan, men også dette prosjektet har Jennings avsluttet.

Når det er sagt så skal det også sies at etter at Jennings ble avslørt så har han beklaget og bedt om tilgivelse. Er det troverdig? Jeg er skeptisk.

Spesielt siden han nå igjen har tredd inn i det offentlige søkelyset ved å publisere nye evangeliske videoer på fb og andre medier. Dette er i mine øyne svært urovekkende tatt i betraktning alvoret i hans synd og at han har brutt samarbeidet med menighet og mentor.

Flere av kvinnene som har blitt forført av Jennings har sagt seg villige til å gå offentlig ut dersom Jennings returnerer til det offentlige rom, noe han nå har gjort. Så da får vi se hva som skjer videre …

Hva har jeg lært?

  1. Vær varsom

“Kvardagskristen vil eg vera, syn for segn det krev Guds ord. Samklang mellom liv og læra, det er himmelsong på jord” skrev Matias Orheim i en sang.

Vi bør kunne forvente fra forkynnere og pastorer at de lever ulastelige liv, liv som tåler dagens lys, liv som ikke gjør dem lastelige for folk rundt dem. Et dobbeltliv åpner rettmessig opp for anklagen om hykleri, noe Jesus også advarer sterkt mot (Matt. 23).

Apostelen Paulus formaner pastor Timoteus til å gi nøye akt på, ikke bare læren, men også seg selv.

«Gi akt på deg selv og på læren. Fortsett med det! For gjør du det, skal du frelse både deg selv og dem som hører deg.» 1. Tim. 4:16

«Samklang mellom liv og læra» det er essensielt. Hvis læren er rett men livet er feil så vil dette bare tjene mot sin hensikt. Spesielt når livets mørke side bevisst blir dekket over av selvrettferdiggjørende kristen-klisjeer. 

Guds navn har blitt spottet på grunn av Jennings. Folk mister tillit til evangeliet og den type gode forkynnelse som Jennings stod for. Og ikke minst så har flere kvinner, som også selv er ansvarlige, fått ødelagt sine idealer, prinsipper og hjerter gjennom hans manipulasjon og synd.

Men dette var ikke tidligere kjent. Burde selvfokuset til Jennings gjort meg mer skeptisk slik at jeg eksempelvis ikke delte videoer av ham på fb?

Jeg tror svaret er «Ja». Jeg burde vært mer varsom når han «kom ut av intet» og hadde et stort selvfokus. Fordi det fokuset forkynner noe også! Både om Jennings men også til de mange som ser opp til ham. Det forkynner at selvhevdelse er greit.

«Gjør ikke noe av selvhevdelse og tom ærgjerrighet, men vær ydmyke og sett de andre høyere enn dere selv.» Fil. 2:3

     2. Det er lett å lure andre, men man kan ikke lure Gud

Clayton Jennings visste akkurat hva han skulle si. Han visste akkurat hva evangeliske kristne ville høre. Han visste akkurat hvordan han selv kunne fremstå som en stakkar ydmyk synder som trengte nåde, og slik fikk han folks sympati mens han forførte kvinnelige fans.

 

Hvis man ønsker å bedra og lure folk så er det fullt mulig. Lurer vi andre så lurer vi egentlig bare oss selv fordi vi kan ikke lure Gud, og vår synd vil bli avslørt før eller siden.

«Noen menneskers synder er synlige for alle og går foran dem til dommen, hos andre følger de etter.» 1. Tim. 5:24

Så la dette være en påminner for oss alle om å leve åpent og ærlig foran Gud og mennesker, og ikke være så stolte eller syndelskende at vi setter opp en fin men falsk fasade.

Ingen nåde?

Er det nå ingen nåde for Jennings? Så sant han av hjertet omvender seg og angrer sine synder oppriktig så er det alltid nåde og få! Både for ham og for oss andre.

«Er vi troløse, så er han trofast, for han kan ikke fornekte seg selv.» 2. Tim. 2:13

Gud er så god, tilgivende, kjærlighetsfull og trofast at det er mer enn fantastisk!

Hva gjør vi neste gang?

Neste gang det kommer en «evangelisk stjerne» ut fra intet som virker å ha et usunt fokus på seg selv i stedet for å «gi akt på seg selv» skal vi da la tvilen komme ham til gode? Slik jeg ser det nå så har jeg vanskelig for å gjøre det. Fordi det må være samklang mellom en evangelieforkynners liv og lære. 

En forkynner av evangeliet har større krav på seg enn andre kristne, og ikke bare læren men også livet må vise et sunt Kristus-fokus, ikke en blanding av det og et stort selvfokus.

«Ikke mange av dere bør bli lærere, mine brødre, for dere vet at vi lærere skal få så mye strengere dom.» Jak. 3:1

En siste oppfordring: Be for at evangeliet om Jesus må gå frem gjennom forkynnere som lever liv verdige evangeliet, be for alle dem Jennings har såret på forskjellige måter, og be for ham. Dette er virkelig et trist og mørkt kapittel. Så la oss for Guds skyld også be om at det ikke blir mørkere.

Kommentarer